Sådan spiser du dig gravid

Der kan være mange årsager til, at man har problemer med at blive gravid. Det kan både skyldes hormoner, dårlig æg- og sædkvalitet, forhøj BMI, hjertekarproblemer, men det kan også skyldes forkert kost og dårlig livsstil.

Adskillige studier har påvist, at både manden og kvindes kost kan påvirke chancen for at blive gravid. Det kan derfor være en god idé at holde sig i god form og eventuelt ændre på kosten.

Et studie fra Harvard færdiggjort i 2007 på flere end 18.000 kvinder viste, at kvinder der spiste mindre transfedt, mindre sukker, mere vegetabilsk protein, flere fibre, dyrkede motion og havde et lavere BMI havde en væsentlig bedre fertilitet end kvinder, der levede mere usundt. Det mest overraskende i studiet var imidlertid, at de mest fertile spiste mejeriprodukter med høj fedtprocent og ikke fedtfattige mejeriprodukter, som ellers anbefales.

 

 

Så hvis du ønsker at forbedre din fertilitet, skal du spise fuldkorn, sunde fedtstoffer, vegetabilske proteiner og lejlighedsvist en is.

I denne artikel har vi opstillet de anbefalinger, som forskerne i Harvard kom frem til kunne have en positiv effekt på fertiliteten.

 

1. Drik vand

Vælg som udgangspunkt vand, når du skal have noget at drikke. Te og kaffe kan indtages i moderate mængder, men drik ikke sukkersodavand, da det synes at kan give problemer med ægløsningen.

2. Hold din vægt i normalområdet

Forsøg at holde vægten på et BMI mellem 20-24. Både over- og undervægt kan påvirke din menstrautionscyklus og medvirke at du ikke får ægløsning.

3. Spis mere fisk

Fede fisk med et højt indhold af omega-3 fedtsyrer forbedrer din fertilitet. Under ægløsning stiger kvindens kropstemperatur naturligt, og omega-3 fedtsyrer støtter kroppen i denne naturlige stigning.

4. Spis nødder og frø

Nødder og frø kan fremme fertiliteten hos både mænd og kvinder. Det skyldes de essentielle fedtsyrer, mineraler, vitaminer og det høje proteinindhold samtidig med at nødder stabilisere blodsukkeret ved langsomt at frigive glukose i blodbanen. Nødder er fulde af antioxidanter, der gavner blodcirkulationen, som derved hjælper kroppen til at transportere næringsstoffer til kønsorganerne. Ikke nok med at det forbedrer ægkvaliteten hos kvinder, så forbedrer det også sædkvaliteten hos mænd. Det anbefales derfor at spise en håndfuld nødder hver dag for at forbedre fertiliteten.

5. Spis vegetabilsk protein

Ved at skifte dit protein fra kød ud med vegetabilsk protein fra soja, bønner, ærter eller nødder, forbedrer du din fertilitet.

6. Drop det mættede fedt

Skær ned på mættet fedt fra animalske produkter såsom smør, oksekød, svinekød og forarbejdet kød, da det nedsætter kroppens insulinfølsomhed. Samtidig øger et stort indtag af mættet fedt risikoen for inflammation, der reducerer frugtbarheden.

7. Drik sødmælk eller spis is

Hvis du spiser og drikker mælkeprodukter, bør du vælge sødmælk, fuldfed yoghurt eller flødeis, og lade skummetmælken stå. Skummetmælk fremmer infertilitet.

8. Vælg langsomme kulhydrater

Du skal ikke fuldstændig droppe kulhydrater. I stedet bør du vælge de langsomme kulhydrater som fuldkorn, grøntsager og frugt. De er rige på fibre og tager længere tid at fordøje, holder blodsukkeret stabilt og forbedrer dermed fertiliteten.

 

9. Indtag ekstra folinsyre

Det anbefales, at få 400 mikrogram folinsyre om dagen, når du planlægger at blive gravid.

8. Øg indtaget af jern

Jern fra grøntsager som spinat, tomater, rødbeder, græskar samt fra korn fremmer fertiliteten.

 

Dyrker du motion?

Vejer du for meget, kan daglig motion forbedre din fertilitet, men for alle, der ønsker at blive gravide, anbefales det ikke at lave alt for meget motion, da det kan forstyrre ægløsningen.

Forfatteren Jorge Chavarro fra Harvard School of Public Health (HSPH) Department of Nutrition, der stod bag studiet, fortæller, at hvis bare man følger et par af ovenstående råd, forbedres chancen for graviditet. Følger du fem eller flere af ovenstående råd vil din fertilitet forbedres seks gange i forhold til kvinder, der ikke følger kostrådene.